Zewnętrzne poduszki powietrzne jako nowy trend ochrony samochodu

PODZIEL SIĘ
Zewnętrzne poduszki powietrzne jako nowy trend ochrony samochodu
30/10/2019
zewnętrzne poduszki powietrzne

Badania wskazują, że około 1/3 ofiar śmiertelnych na drogach ginie podczas uderzenia bocznego. Samochody niektórych producentów potrafią nieco podnieść się podczas zderzenia. Jednak niemiecki producent ZF proponuje instalację zewnętrznej poduszki powietrznej, która zostałaby zamontowana w progu auta. Sam pomysł zewnętrznych airbagów nie jest nowy, ponieważ w samochodach Volvo V40 montowano poduszkę powietrzną pod szybą dla ratowania pieszych. Takie rozwiązania proponował także Mercedes oraz koncern General Motors.

Bezpieczeństwo podróżujących samochodem


Poduszka powietrzna powstała w ramach rozwiązanie o nazwie PreCrash, który pozwala chronić te osoby, które są najbardziej narażone na uderzenie boczne. Powyższy pomysł jest o tyle prosty do spełnienia z racji tego, że w nowych samochodach jest zainstalowanych coraz większa liczba czujników pozwalających na wczesne wykrycie zagrożenia. Zależnie od ochranianego samochodu, poduszka może mieć pojemność od 280 do 400 litrów. To aż do 8 razy więcej niż w standardowej poduszce umieszczanej w kierownicy. Prognozuje się, że airbag może zmniejszyć skutki uderzenia aż o 40 procent.

Zasada działania


Zasadą działania takiego systemu jest otworzenie poduszki tuż przed zderzeniem. Taka sytuacja ma za zadanie zmniejszenie głębokości, na którą wjedzie drugi pojazd. Jak tego dokonać? Przed włączeniem, kierowca ma 150 milisekund na analizę potencjalnego zagrożenia i podjęcie decyzji o aktywowaniu systemu. Natomiast, aby system sprawnie zadziałał, sama poduszka powietrzna powinna napełnić się na 100 milisekund przed uderzeniem. Tak więc, kluczowym momentem jest reakcja kierowcy. Wymaga to wielu różnego rodzaju czujników, kamer i odpowiedniego komputera. Inżynierowie ZF zdają sobie sprawę, że obecna technologia nie jest wystarczająca do zapewnienia sprawnego działania całego systemu.

Zadaniem czujników jest rozpoznanie obiektu oraz kierunku, z którego dochodzi zagrożenie a także potencjalnego miejsca uderzenia. Boczna poduszka powietrzna zostanie włączona podczas zderzenia z większym obiektem (samochodem, słupem, drzewem). Układ nie zareaguje w przypadku kolizji z rowerem lub motocyklem, ponieważ uznano, że konstrukcja samochodu sama w sobie powinna chronić przed tego typu pojazdami. System bocznej poduszki powietrznej najlepiej sprawdzi się przy prędkościach od 20 do 70 km/h. Niewielka poprawa ochrony wystąpi w granicach 70-100 km/h. Niestety, powyżej prędkości 100 km/h poduszka powietrzna nie pomoże pasażerom.

Test poduszki powietrznej

Podczas testów na torze w niemieckim Memmingen, inżynierowie firmy ZF potrzebowali trzech prób, aby boczny airbag się włączył. Ten system został podłączony do samochodu Opel Insignia w wersji nadwozia kombi. Podczas jazdy z prędkością 30 km/h, poduszka ochroniła samochód przed zderzeniem z makietą innego samochodu, lecz Opel i tak został lekko wytrącony z toru jazdy. Innych szkód nie odnotowano.

zewnętrzne poduszki powietrzne

Kiedy masowa produkcja?

Wiele pracy i testów jest potrzebnych, aby taki system ochrony działał bez zastrzeżeń. Na wprowadzenie odpowiedniego układu potrzeba kilku lat. Największym wyzwaniem jest opracowanie odpowiednich części elektroniki i prawidłowe ich zainstalowanie w nadwoziu. Ważne będzie takie zamontowanie poduszki, aby nie była narażona na zmianę pogody, brud oraz inne szkodliwe czynniki.

Opublikowano: 30/10/2019