Jakość paliw na polskich stacjach. Wiemy, gdzie lepiej nie tankować

PODZIEL SIĘ
Jakość paliw na polskich stacjach. Wiemy, gdzie lepiej nie tankować
15/07/2019
korytarz życia

Przeświadczenie o dobrej jakości paliwa na stacjach benzynowych wiąże się ze wzrostem poziomu usług w wielu dziedzinach. O ile według najnowszych danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, jakość paliw na stacjach poprawia się, o tyle trzeba zaznaczyć niepokojące sygnały wykazane w Raporcie Inspekcji Handlowej. Według tych danych jakość paliwa w 2018 r. nieznacznie pogorszyła się w porównaniu do danych z lat poprzednich, kiedy jakość paliw na stacjach benzynowych regularnie ulegała poprawie. Jakość paliwa jest niezwykle ważna dla sprawnego działania pojazdu, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach. Benzyna lub olej napędowy mogą wpływać na działanie podzespołów układu paliwowego, a ich wątpliwa jakość – może prowadzić do szybszego zużycia części lub problemów na szerszą skalę.

Dobra, lecz nie idealna jakość paliw na stacjach

W 2018 r. 3,5% skontrolowanych stacji paliw wykazała nieprawidłowości w składzie paliw. Dla porównania, na 1552 skontrolowane stacje w 2017 r. uchybienia w składzie paliw wykazano w 39 przypadkach, co przełożyło się na 2,5% wynik w skali kraju. W roku 2016 3,3% skontrolowanych próbek paliwa nie spełniało norm. Biorąc pod uwagę terytorialne zależności do jakości paliwa na stacjach benzynowych, najwięcej uchybień odnotowano na terenie województwa śląskiego, w którym aż na pięciu stacjach paliw stwierdzono nieprawidłowości w składzie paliw (Katowice, Łazy, Zawiercie, Częstochowa i Bielsko Biała). W rankingu wysoko uplasowały się niechlubnie województwo małopolskie, mazowieckie i podlaskie z trzema stacjami z nieprawidłowościami w składzie paliwa. 

Co jest przyczyną negatywnych ocen, które de facto prowadzą do uszczuplenia naszego portfela?

Najczęstszym problemem stwierdzonych uchybień jest niewłaściwa odporność na utlenianie oleju napędowego dotycząca zwłaszcza pojazdów wyposażonych w silniki z systemem common rail. Każdorazowe tankowanie paliwa z takim defektem skutkuje podwyższonym zużyciem oraz zwiększeniem niewłaściwej emisji spalin. Długofalowo, prowadzi to do zatykania dysz wtryskiwaczy. Wtryskiwacze cierpią również przez zły skład paliwa zimowego, w którym niespalające się całkowicie paliwo powoduje osadzanie się w silniku nagaru. Niewłaściwa temperatura zapłonu może wpływać natomiast na obniżenie mocy silnika, objawiając się metalicznym dźwiękiem oraz zbytnim podwyższeniem temperatury jednostki napędowej. Prowadzi to do zwiększenia szkodliwej emisji spalin.

korytarz życia

Przekroczenie norm zawartości substancji szkodliwych w oleju napędowym (10 mg/kg oleju napędowego) może wpływać na osadzanie się nagaru w silniku oraz wpływa na szybsze zużycie się katalizatora. Niewłaściwa prężność par najczęściej występuje wśród nieprawidłowości w składzie benzyny. Paliwa zimowe mogą mieć 90 kPa, letnie natomiast 60 kPa. Zbyt duża prężność par prowadzi do powstania korków parowych, mogących prowadzić do dławienia się silnika, a czasem nawet do unieruchomienia pojazdu. 

Ogólnopolska wypożyczalnia samochodów Topcar24.pl

Opublikowano: 15/07/2019